Det känns som livet före och efter Ipaden. Jag startade med noll kunskaper om hur man använder själva verktyget och nu känns det som jag lärt mig ofantligt mycket, och fram för allt vågar jag på ett helt annat sätt än tidigare.
Under resans gång har även min syn på pedagogisk dokumentation blivit en helt annan. All fantastisk litteratur har gett mig ytterligare en dimension, vad pedagogisk dokumentation står för, en mycket djupare förståelse, som känns så helt rätt. Ellmin och Ellmins bok om portfolio gav väldigt mycket, och vårt portfolioarbete fick ett litet ansiktslyft. Vi har både en pärm där barnen sätter in sånt som känns angeläget för dem att sätta in, de kan sitta och bläddra i den och samtala med en pedagog eller en kompis, de är verkligen ägare till sin portfoliopärm. Vi filmar och fotograferar mycket, samtalar om bilderna tillsammans, tittar på filmerna, antingen tillsammans med barnen eller med pedagoger beroende på vad och varför vi filmat. Vi har även en keynote mapp till varje barn, vi håller fortfarande på och diskuterar och testar oss fram, vad ska läggas i mappen, varför och vad ska vi göra med det?
Det gäller att hitta någon slags struktur så det blir lätt att hitta bland bilder och text, och hur de ska förvaras (Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan).
Det gäller att hitta någon slags struktur så det blir lätt att hitta bland bilder och text, och hur de ska förvaras (Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan).
Föräldrarna har fått ta del av presentationen på utvecklingssamtal och det har blivit helt andra samtal. Det ger föräldrar en större inblick i barnens lärande och var de befinner sig(Att fånga lärandet).
Barnen filmar och fotograferar och några barn har gjort en liten trailer. De yngre barnen älskar att se sig själva på film. Det blir snabbt väldigt mycket bild och film och det gäller att sålla och radera. På en förskola hade barnen själva lärt sig att radera, och de fick göra det några gånger per termin. Risken kan ju lätt bli att man drunknar i dokumentationer, så det är ju verkligen viktigt att hitta någon långsiktig plan och strategi. (Uppföljning,utvärdering och utveckling i förskolan) Jag upplever att jag blivit mer öppen för alternativa och annorlunda lösningar. Ju mer man lär sig desto mer vågar man prova och ifrågasätta. vi har också en fortlöpande diskussion i arbetslaget och på enheten kring dessa frågor.
Vi använde oss av en keynote presentation när vi presenterade vårt arbete på föräldramötet. Det gav ett väldigt proffsigt intryck, och det är roligare för föräldrarna att se sina barn i filmer och bilder från vår dagliga verksamhet. Jag lade snabbt in både filmer,redigerade i imovie, bilder och text. Det hade alldrig hänt före kursen, då överlät jag gärna det åt någon som "kunde".
Kursen har även resulterat i en avdelningsblogg, där vi berättar och visar föräldrar hur vi arbetar på avdelningen, vilket blivit väldigt väl mottaget. Föräldrarna får en helt annan inblick och de kan skriva en kommentar till det vi gjort. Det är ett sätt för dem att känna sig delaktiga i sina barns vardag och ger dem möjlighet att prata och ställa frågor till sina barn kring saker de gjort.
Jag tycker det som Hillevi Lenz Taguchi skrev är klockrent. "Med hjälp av pedagogisk dokumentation kan man göra den osynliga- inre - pedagogiska miljön synlig och samtidigt få ett verktyg att förstå den yttre och synliga miljön".
Ett pedagogiskt förhållningssätt ställer hela tiden krav på förändringar, oavsett om man använder penna och papper, kamera, ipad eller dator, en kunskap är föränderlig och vi är delaktiga i all förändring, om vi är öppna och vill. (Att fånga lärandet)
Jag tycker det som Hillevi Lenz Taguchi skrev är klockrent. "Med hjälp av pedagogisk dokumentation kan man göra den osynliga- inre - pedagogiska miljön synlig och samtidigt få ett verktyg att förstå den yttre och synliga miljön".
Ett pedagogiskt förhållningssätt ställer hela tiden krav på förändringar, oavsett om man använder penna och papper, kamera, ipad eller dator, en kunskap är föränderlig och vi är delaktiga i all förändring, om vi är öppna och vill. (Att fånga lärandet)
Denna kursen har fört med sig en massa positiva saker, och ett nytt sätt att se på dokumentation.
Jag känner mig faktiskt stolt över de kunskaper jag erövrat genom denna kursen, fram för allt med Ipaden och nu släpper jag den aldrig.
Referenslitteratur:
Ellmin, B., Ellmin, R. (2003). Att arbeta med porfolio:teori, förhållningssätt och praktik. Stockholm: Gothia
Lenz Taguchi, H. Varför pedagogisk dokumentation? Stockholm:HLS
Wehner-Godee, C. (2010). Att fånga lärandet:pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm:Liber
Skolverket. Uppföljning,utvärdering och utveckling i förskolan - pedagogisk dokumentation. (2012)
Referenslitteratur:
Ellmin, B., Ellmin, R. (2003). Att arbeta med porfolio:teori, förhållningssätt och praktik. Stockholm: Gothia
Lenz Taguchi, H. Varför pedagogisk dokumentation? Stockholm:HLS
Wehner-Godee, C. (2010). Att fånga lärandet:pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm:Liber
Skolverket. Uppföljning,utvärdering och utveckling i förskolan - pedagogisk dokumentation. (2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar