tisdag 25 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Barn idag har redan en digital kompetens i tidig ålder, de är omgivna av digitala verktyg, datorer, touchtelefoner och surfplattor.
En 6-åring har ofta hunnit skaffa sig 4 års datorvana, det säger en hel del.

Vi kan inte längre ställa oss frågan om IKT är bra för barn, vi får istället fråga oss vad, när, hur och fram för allt varför? (Karin Forsling, Digital kompetens i förskolan)

Jag tror det är viktigt att vi vuxna ser över och diskuterar hur vi på bästa sätt kan främja den utveckling som så kraftfullt är i rullning, att vi försöker sätta oss in i ungas medievanor och hur vi kan utnyttja och gå vidare med dessa kunskaper och erfarenheter.

Karin Forsling tycker förskolan måste ta IKT ett steg vidare och låta barnen använda kamera, filmkamera och dator för att dokumentera och visa upp sin vardag. Att de får känna att de själva kan hantera tekniken. En del förskollärare kan känna en viss rädsla att tekniken ska konkurrera ut lek, utevistelse och motorik.

Hur gör man på bästa sätt?

Läste en intressant artikel i tidningen förskolan, där de berättade om två olika avdelningar. På den ena fick  barnen fritt använda datorn, surfa på internet utan vare sig schema eller tidsbegränsning. På den andra fick de använda vissa utvalda pedagogiska spel, sitta max 15 min, och turordningen var schemalagd.

På båda avdelningarna satt de tillsammans, samarbetade och samtalade. På den tillåtande avdelningen blev spelandet mer genusrelaterat och vissa barn tänjde på gränserna och gick in på spel som " de inte fick använda", och de prövade sig fram. På denna avdelning kunde datorn stå oanvänd långa stunder, medans  barnen på den andra avdelningen ofta hängde flera runt datorn, och mycket tid gick åt till att förhandla sig till mer tid och datorn stod sällan oanvänd.

Väldigt intressant och det finns väl inget rätt och fel, men det får en verkligen att fundera över sin egen inställning.

Medierådet är en kommitté inom Regeringskansliet som arbetar med barns och ungas medie- situation, med syfte att minska riskerna för skadlig mediepåverkan samt att öka förståelsen för barns och ungas kreativitet och aktiviteter på internet. Det känns väldigt bra och angeläget att det görs, eftersom det ät ngt vi måste ta del av och diskutera regelbundet eftersom det händer så mycket, så snabbt.

Troligtvis kommer användandet av digitala verktyg se annorlunda ut om några år när det blir generationsskifte bland förskollärarna, eftersom de har en helt annan ingång, medie användandet är så självklart för dem.

Vi kan inte blunda för utvecklingen, eller hålla oss utanför den och  förskolans uppdrag är att ge alla barn en likvärdig utbildning, även på den digitala arenan.

Medierådet(2010) Småungar och medier
Karin Forsling, Digital kompetens i förskolan, Kapet, Karlstads universitets pedagogiska tidskrift, 2011.
Artikel i Förskolan, nr 7, 2012, Regler eller ej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar