tisdag 11 mars 2014

Spännande upplevelse!

Kvällens webbinarie blev en ny upplevelse. Det kom fram mycket intressant samtidigt som det blev lite som någon sa, att det var svårt att koncentrera sig på vad som sades, eftersom man var lite inne på vad man själv skulle säga. Nu går jag mot vad som var en punkt för en god samtalsledare, vara specifik och använda, jag, inte man. Jag menar såklart jag var upptagen av vad jag skulle säga.
Nu efteråt tänker jag på, hur jag är en god samtalsledare eller mentor med någon som inte är där på frivilligbasis? En nyutexad adept är ju inte alltid där av fri vilja utan det är ett krav, åtminstone än så länge.
Att jag som samtalsledare ska kunna bemöta en kritisk adept, till och med våga be om kritik, och inte gå i försvar. Att jag har ett reflekterande och öppet förhållningssätt och en god självkännedom.

Vara medveten om varför jag gör som jag gör, analysera mitt eget handlande och även kunna koppla det till teorier, att det inte bara går på rutin. Ha förmågan att verkligen kunna hjälpa adepten att se på sin situation ur olika perspektiv, och stödja adepten i att hitta vad som är bäst för honom, att formulera egna planer och strategier.




- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

  1. Ja, webbinariet var en ny upplevelse där tekniken strulade till det lite för oss. Både tekniken och samtalsstrukturen gjorde att jag både blev lite stressad och att som du säger fokuserade på vad jag skulle säga. Jag satt med mina sammanfattningar av böckerna och väntade på att det skulle bli min tur.... Precis som du blev jag låst av vad jag skulle säga och försökte hitta nya punkter som ingen annan sa. Detta gjorde att jag inte var så fokuserad på vad de andra sa men hoppas att det skall bli bättre till nästa gång.

    Får se denna kvällen som en lärsituation och tar med mig känslan som jag upplevde, kanske är detta en känsla som adeptern kan känna i samtal med oss mentorer. När jag möter någon som har mer erfarenhet och kompetens inom olika områden kan detta göra att jag känner mig osäker. Att ha med sig dessa tankar och se på miljön som vi pratade om under webbinariet är nog viktigare än jag trott tidigare. Att även skapa en stämning av närvaro och att försöka se situationer utifrån adepterna perspektiv för att de skall känna sig bekväma i samtalet.

    Jag tycker du reflekterar över ditt eget förhållningssätt och ser situationer ur olika vinklar. Detta kommer göra dig till en god samtalsledare!

    SvaraRadera