måndag 3 februari 2014

Mentorskap i skola och förskola

I kap 4 skriver Birgitta Hammarström-Levenhagen om hennes syn på Mentorskapet, att en förutsättning är att mentorskapet friställs från bedömningsprocessen och att mentorn inte ska ha ngn rapporteringsskyldighet. Det håller jag verkligen med om, en Mentors uppgift är ju inte att bedöma, men ändå blir det säkert lätt för adepten att få den känslan. Därför skulle jag välkomna den eventuella förändring att de studerande kan ansöka om legitimation direkt efter sin utbildning, då kan mentorn inta sin rätta skepnad, stödja, lyssna, agera "bollplank".

Jag håller även med henne om att mentorn inte ska delta i verksamheten tillsammans med adepten eller göra egna direkta observationer av adepten i barnarbetet. Det skiljer sig från hur mentorns funktion beskrivs i reformen, men det är ju väldigt lätt att mentorsrollen förvandlas till en handledarroll. Mentorskapet ska inte bli en förlängd verksamhets förlagd utbildningshandledning.
En mentor ska vara en hjälp att mildra den ev. Praxischock den nyutexade kan känna, ge stöd, stimulera till professionell utveckling och samtidigt ta tillvara den nya förskollärarens entusiasm och kompetens.



- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

  1. Vad bra att du tog upp det här med legitimationen ! Håller med om att bedömningen nog kan komma i konflikt med den stödjande rollen och att adepten behöver känna ett djupt förtroende bortom all slags värdemätning, för en sån kan blir det ju trots allt i ett worst case scenario ... Det känns som du verkligen reflekterat över vad du vill betyda för din adept och viken grund er relation ska vila på. Spännande läsning !

    SvaraRadera
  2. Precis som du skriver tycker jag det är viktigt att adeptern inte skall bedömas av mentorn. I sina samtal skall de kunna vara öppna och diskutera utan att adeptern skall behöva tänka på att bil bedömd. Mina tankar är att mentorskapsperioden skall utveckla adepterna i sin yrkesroll och detta görs bäst genom att de har en öppen och rak kommunikation.

    Dina tankar kring om mentorn skall vara med i verksamheten är en spännande fråga. Jag har funderat lite över detta. Att mentorn inte skall gå in i rollen som handledare som adeptern haft under utbildningen tycker jag är viktigt. Mentorn skall vara en som stärker adeptern och som tillsammans har ett reflekterande förhållningssätt som utvecklar adepern i sin yrkesroll.

    Ja, många spännande tankar.

    SvaraRadera