måndag 10 februari 2014

Tankar inför webbinariet

Vilka dilemman kan ni se i detta uppdrag?
Det är viktigt att jag som mentor ser på min adept som en kollega och inte som någon jag ska handleda. Tror det kan bli lätt att bli tilldelad den rollen. Tror också det är lättare att vara mentor på en annan förskola än den jag själv arbetar på, det kanske t o m är så att man inte alls ska mötas på arbetsplatsen utan ngn annanstans, vi ska ju inte bedöma eller ha åsikter om hur adepten arbetar i barngruppen eller arbetslaget utan ska lyssna, agera bollplank i första hand.

Hur kan ni hjälpa adepten att få möjlighet att pröva alla delar?
Vi kan prata om arbetets alla delar, adepten kan ta på sig att testa en del i taget inför våra träffar, där vi kan diskutera hur det gått och hur adepten upplevt det.

Vilka erfarenheter/ kunskaper kan du bidra med?
Eftersom jag arbetat i många år och varit med om en hel del och fortfarande tycker arbetet är spännande och att jag bara lär sig mer och mer hela tiden, tror jag att jag kan förmedla en glädje och positiv bild av vårt yrke blandat med erfarenheter och upplevelser jag kan "dela med mig" av eller åtminstone diskutera kring. Jag tror inte på ngt sätt att jag är fullärd eller fulländad, utan tror det kan bli ett givande och tagande mellan mig och adepten.

Vilka är dina egna förväntningar?
Jag tror adepten kan fylla i med lite ny forskning jag kan få ta del av, och hen kommer med nya oförstörda ögon som ställer krav på mig och får mig att fundera.

Hur kan du se till att tid skapas som behövs för att ta vara på kontakten med adepten?
Ställa en del krav på min Förskolechef. Nu har vi ju ett bra system med mentorer i Mölndals kommun, där man förstått vikten av detta. Hoppas det är ngt man kommer att fortsätta satsa på.

Kan du vara långsiktigt engagerad?
Det är jag helt övertygad om. Detta är väldigt viktigt, och egentligen tycker jag att varje nyanställd skulle må bra av att ha en mentor, även om man inte är nyutexad och "ny" i yrket. Det kommer hela tiden nya råd och rön, förändringar i skollagen, reviderade läroplaner och nya frågeställningar som behöver bemötas och diskuteras.

Vilka hinder/ dilemman kan ni se i detta uppdrag?
Tid är väl såklart en svårighet, hur man än ser på det, både för mig som mentor och för adepten. Man tar tid i anspråk från arbetslaget och barngruppen. Det kan ev. bli känslomässigt jobbigt, vi arbetar med människor och det kan säkert dyka upp "tuffa" dilemman. Det finns inga enkla klara svar att ge.



- Posted using BlogPress from my iPad

2 kommentarer:

  1. Carina du går in i din roll som mentor med klokskap och ödmjukhet och det är nog precis så det ska vara. Du har massor med kunskaper och erfarenheter. Det finns också en arbetsglädje och entusiasm hos dig som är smittsam. Lyckans den som får dig som mentor ! Tycker som dig att varje nyanställd hade behövt någon form av mentor att diskutera och reflektera med. Det behöver man inte vara nyutexad för att ha nytta av. Ett slags fadderskap hade gagnat många förskollärare, inte bara ett mentorskap för de nya !

    SvaraRadera
  2. Dina tankar kring att adeptern och mentorn inte skall arbeta på samma förskola tycker jag låter mycket vettigt. Det kan vara lättare för mentorn att se situationer utifrån och att kunna reflektera öppet utan att ha relation till andra pedagoger, ledning och miljö.

    Jag tycker att det låter härlig att du inte är fullärd, det visar på ett intresse för utveckling. Som pedagog kan man aldrig stanna och luta sig tillbaka, det finns hela tiden ny kunskap och forskning att ta till sig. Det är det som är så utvecklande i vårt arbete. Bra att du tar upp att även vi mentorer kommer utvecklas i våra samtal med adepter.

    Att alla nyanställda skall ha någon form av mentor är viktigt för att få stöd och kunskap om sin nya arbetsplats. Skulle vara en självklarhet och något som kan få erfarna förskollärare att söka sig till Mölndals stad.

    SvaraRadera